Inhoud
Inleiding
In deze opleiding krijg je een breed aanbod van mogelijkheden om met kleuters aan de slag te gaan met STEAM-tools zonder computer of tablet.
Inhoud
In deze laagdrempelige workshop maak je kennis met een groot aantal mogelijkheden die kunnen ingezet worden om ICT en STEAM (en programmeren!) te introduceren in het kleuteronderwijs.
Als leerkracht hoef je zelf geen programmeerkennis te hebben om aan deze sessie deel te nemen.
Na een korte introductie over het nut van programmeren ga je aan de slag met een reeks concrete hardwareoplossingen van beginner tot gevorderde: Bee-Bot, Primo Cubetto, TTS-tools, Code-a-pillar, Qobo, ...
De bedoeling van deze opleiding is om kennis te maken met een brede waaier aan mogelijkheden zodat je een selectie kan maken van wat je aanspreekt om daar zelf in de klas mee aan de slag te gaan.
Tijdens deze sessie gaan we bewust enkel voor de tools die geen extra hardware vereisen waardoor je je klas in alle vrijheid zonder schermen kan laten experimenteren.
Ontdek je liever het aanbod met scherm? Dat kan! We verwijzen je hiervoor graag naar deze sessie.
Voorstelling Fyxxilab
Deze opleiding vindt plaats in het Fyxxilab. Dat zorgt voor wat extra's:
- Voldoende oefenmateriaal
- Creatieve en innovatieve ruimte, een 'Klas van de toekomst' met verschillende innovatieve STEM & STEAM-tools, ruim ICT-aanbod, ...
Neem dus zeker ook even een kijkje op www.fyxxi.be!
Resultaat
Na deze opleiding ben je op de hoogte van wat er op de markt is om zonder scherm te leren programmeren in het kleuteronderwijs, zonder dat je hier als leerkracht zelf moet kunnen programmeren.
Verplichte kennis/vaardigheid
Dit heb je minstens nodig om de opleiding te kunnen volgen.
Basisvaardigheden computergebruik
Doelgroep
Leerkracht - DocentPedagogisch ICT-coördinator
Zorgcoördinator
Pedagogisch begeleider