Inhoud
INLEIDING
Arduino is een open source computerplatform, waarmee het mogelijk wordt om informatica te koppelen aan fysieke objecten. Arduino maakt het mogelijk om objecten te laten reageren op hun omgeving aan de hand van sensoren, schakelaars, ... Het is dus een apparaat om fysische informatica makkelijk en toegankelijker te maken. De Arduino is oorspronkelijk ontworpen voor kunstenaars om in hun kunst interactie te kunnen verwerken. Maar met Arduino kan je natuurlijk nog veel meer, denk aan robots, theremins, afstandbedieningen, ... Hij wordt zelfs gebruikt als het brein van een 3D-printer!
Resultaat
Tijdens deze sessie koppelen we je basiskennis van Arduino aan Scratch en robots. We leren je hoe je Arduino eenvoudig kan inzetten tijdens je lessen en hoe je koppelingen kan leggen naar fysieke objecten zoals de mBot.
Met S4A leren we je een aantal eenvoudige opstellingen die je kan inzetten tijdens je lessen Arduino voor leerlingen.
Daarnaast gaan we aan de slag met de mBot. De mBot is een robot die heel divers ingezet kan worden. Programmeren doe je aan de hand van mBlock, een omgeving gebaseerd op Scratch. We geven je mee hoe je eenvoudig aan de slag kan met een aantal sensoren om metingen uit te voeren of om je robot een lijn te laten volgen.
Na deze sessie zal je meer praktijkervaring hebben opgedaan met Arduino (een open-source hardware microcontroller board), de basisprincipes van de besturing onder de knie hebben en meer zicht hebben op electronica.
Beide toepassingen zijn inzetbaar in de eerste graden secundair onderwijs, maar zeker ook toepasbaar in het vijfde en zesde leerjaar.
Voorstelling Fyxxilab
Deze opleiding vindt plaats in het Fyxxilab. Dat zorgt voor wat extra's:
- Voldoende oefenmateriaal
- Creatieve en innovatieve ruimte, een 'Klas van de toekomst' met verschillende innovatieve STEM & STEAM-tools, ruim ICT-aanbod, ...
Neem dus zeker ook even een kijkje op www.fyxxi.be!
Verplichte kennis/vaardigheid
Dit heb je minstens nodig om de opleiding te kunnen volgen.
Basisvaardigheden computer.
Mooi meegenomen
Met deze kennis/vaardigheid heb je wat voorsprong, maar het is niet strikt nodig.
Ervaring met programmeren en/of Scratch is mooi meegenomen, maar het is vooral het logische denkvermogen dat je nodig zal hebben.
Doelgroep
Leerkracht - DocentPedagogisch ICT-coördinator
Pedagogisch begeleider
Onderwijstypes
Lager onderwijsBuitengewoon lager onderwijs
Secundair onderwijs
Buitengewoon secundair onderwijs
Hoger onderwijs
Volwasseneneducatie