Inhoud
Jongeren krijgen heel wat informatie te verwerken. Daarbij moeten ze nagaan welke informatie belangrijk is en welke niet, maar ook hoe verschillende ideeën zich tot elkaar verhouden en tot wat ze eerder al hebben geleerd. Een handige manier om hen hierbij te helpen is de informatie verwerken in schema's, mindmaps of conceptmaps.
In deze sessie ontdek je welke verschillende manieren er bestaan om de leerstof te visualiseren; voor welke activiteiten je die allemaal kunt gebruiken; waarin precies de kracht schuilt van deze technieken en wat de do's en don'ts zijn waarmee je rekening moet houden.
Bovendien verkennen we ook heel wat tools en apps (Mindomo, text2mindmap, Popplet, bubbl.us, ...) waarmee je in een handomdraai digitale mindmaps en conceptmaps op het scherm tovert.
Aan de hand van heel wat concrete lesideeën wordt getoond hoe je met mindmaps en conceptmaps aan de slag kunt tijdens de les.
BELANGRIJK: BRENG JE EIGEN LAPTOP MEE!
- Bekijk hier de deelname en annulatievoorwaarden -
Resultaat
- Na deze sessie weet u hoe u op een zinvolle manier met mindmapping en conceptmapping aan de slag kunt.
- U bent vertrouwd met enkele digitale tools die je voor jezelf of samen met de leerlingen kunt inzetten om digitale mindmaps en conceptmaps te ontwerpen.
- U heeft heel wat concrete lessuggesties om naar uw lespraktijk te vertalen
Feedback vorige deelnemers:
"Er zijn zeker heel mooie, goede zinvolle dingen te doen met die programma's"
"Algemeen genomen boeiend om hierover eens wat concrete info en materiaal te krijgen. Vooral het gebruik van Text2Mindmap vond ik zeer interessant en gebruiksvriendelijk voor een computerleek zoals ik"
"Het is vooral interessant dat we heel veel verschilldende tools kregen."
"Wat me onder andere is bijgebleven is dat ik dit kan gebruiken in mijn vak om bijvoorbeeld de inhoudstafel anders uit te werken."