Een initiatief van Educentrum vzw Startpunt voor opleidingen:
Geniet van dit aanbod:
  • Bescherm jouw laptops ook met Deep Freeze en win tijd!
  • Fyxxilab: Workshops voor leerlingen en leerkrachten over STEM, programmeren en maakonderwijs
  • HuurHardware: Huur laptops, iPads, projectoren, netwerkinfrastructuur, Xbox, ... aan de goedkoopste prijzen

Fyxxi - INTRO tot alle opleidingen: Programmeren in basisonderwijs

Vele toepassingen om eenvoudig te programmeren met leerlingen

Inhoud

Voorstelling Fyxxilab

Deze opleiding vindt plaats in het Fyxxilab. Dat zorgt voor wat extra's:

  • Voldoende oefenmateriaal: 25 iPads en meer dan 25 tablets met Windows 8 zodat iedereen individueel kan werken (dit is uniek!)
  • Creatieve en innovatieve ruimte, soort 'Klas van de toekomst' met verschillende digitale borden (i3Board, ISIS Vertable, Prowise, Samsung), STEM-tools, ruim ICT-aanbod, ...
  • Je leert niet alleen de tool of software kennen waarvoor je inschreef, maar kan ook eens experimenteren met wat het Fyxxilab zo interessant maakt: Kano, LEGO-tools, Engino, Makey Makey, Stopmotion, iPads, tablets met sensoren, 3D-printers, lasercutter, ...
  • Geïnteresseerden doen nog meer inspiratie op in onze twee andere ruimtes met digitale borden: Samsung Digital Classroom & Prowise.  

Inleiding

In deze opleiding krijg je een breed aanbod van mogelijkheden om leerlingen in het basisonderwijs te leren programmeren. Het is dé ideale opstap en introductie voor alle opleidingen die we hierna geven. In deze opleiding komt zowat alles heel kort aan bod. Waarin je je wil verdiepen, kan je na deze opleiding beslissen en dan daarvoor inschrijven.

Inhoud

In deze laagdrempelige workshop, tonen we een groot aantal mogelijkheden die kunnen gebruikt worden om te leren programmeren in het basisonderwijs.

Als leerkracht hoef je zelf niet te kunnen programmeren om aan deze sessie deel te nemen.

Na een korte introductie over het nut van programmeren in het basisonderwijs, bekijken we een reeks concrete mogelijkheden.

We kijken kort naar hardwareoplossingen van beginner tot gevorderde: Bee Bot, LEGO Education WeDo, LEGO MINDSTORMS Education, Engino, ... 

Ook apps en softwaremogelijkheden komen aan bod: Kodable, Kodu, Blockly, Daisy the dinosaur, Scratch, Gamemaker, ...

Wens je deze tools, apps en sotware écht goed te leren kennen, dan kies je beter voor één van de donderdagopleidingen die daar specifiek op ingaan.

De bedoeling van deze opleiding is vooral kennis te maken met een brede waaier aan mogelijkheden zodat je een selectie kan maken van wat je aanspreekt om daar zelf mee aan de slag te gaan.

Resultaat

Na deze opleiding zal je op de hoogte zijn van wat er zoal op de markt is - hardwarematig en softwarematig - om leerlingen te leren programmeren in het basisonderwijs, zonder dat je hier als leerkracht zelf moet kunnen voor programmeren.

Verplichte kennis/vaardigheid

Dit heb je minstens nodig om de opleiding te kunnen volgen.

Basisvoordigheden computergebruik

Site(s) met meer info

Doelgroep

Leerkracht - Docent
Pedagogisch ICT-coördinator
Pedagogisch begeleider

Onderwijstypes

Lager onderwijs
Secundair onderwijs